søndag 13. juni 2010

Cherie igang med blodspor

Endelig! Dette har jeg ventet lenge på; og forrige helg var Cherie på kurs i retriverklubben's regi på Nesodden. Værmessig var det ikke ideelt; det var godt og varnt. Og til tross for sommervarme og ung hund; tilbakemeldingene både fra Christian som var med som fører og fra Mette Fevang som kursleder, var gode!
Så jeg var veldig spent; trodde ikke helt på det som ble sagt. Torsdag gikk vi vårt første spor sammen; "eg blei imponert"..og veldig stolt igjen! Hun gikk som drøm; vinglet ikke og hadde fint driv gjennom skogen. Det var ikke langt spor jeg hadde lagt; men det hadde 2 vinkler, avhopp og sårleie. Jeg måtte bruke noen sekunder på å lede henne inn mot sporstarten, men så trenget jeg ikke gjøre annet enn å følge henne så godt jeg kunne. Avhoppet var ikke noe problem, sårleie ble godt markert og vinklene taklet hun elegant; ett par skritt for langt, løftet snuten fra bakken og gikk over på overvær, korrigerte retningen og vi var i gang igjen! Og "rådyret" ble selvfølgelig funnet...elegant! Stilt og sikkert!
Så nå har jeg sendt inn påmelding for prøver for både Tascha og Cherie; ikke så mange ordinære prøver som kan være aktuell for oss så det er mest bevegelige jeg har satset på.
I dag var det nytt spor; vi har hatt kraftig regn noen dager, så jeg ventet til det begynte å gi seg. Denne gangen rotet jeg som sporlegger...veldig. Og jeg holdt på å gi opp, men så tenkte jeg at jeg overlater til Cherie å finne ut av dette. Selvflølgelig ble det ingen enkel oppgave...selv gikk jeg nærmest i blinde. Cherie ga seg ikke; luktet og luktet, ..og yess!...vi fant "rådyret". Nå tror jeg at jeg skal investere i en tur-GPS...julegave på forskudd??, da tror jeg både det blir enklere for meg å vurdere sporet jeg legge både mhp lengde, og unngår at jeg kommer for nær opp i det lagte sporet når jeg vinkler...og så en enkel evaluering av "riktigheten"....
Artig er det; jeg har blitt helt "frelst"...det er til tider en veldig blodig affære inne denne tettvokste skogen (har fått en del risp!), men så spennende; nærmest konkurranse hver gang! Og så artig å se hvor stolte hundene blir når vi står ved sporslutten!








Dette er en aktivtet som så absolutt kan anbefales; hundene har god luktesans, får brukt hodet veldig...og som fører får du masse spenning i hverdagen. Jeg har satt vårt "big hairy goal"; få godkjent ettersøkshund(er)!

2 kommentarer:

  1. Imponerende arbeid av både Tasha og Cherie :) Blir gøy å se hvordan det går på sporprøver! Spor er kjempegøy! Der får en se hunden i sitt rette element, og så trøtte de blir av det! Både hund og eier må slenge seg på sofan etter ei slik økt ;)

    SvarSlett
  2. Så bra! Spor er jo kjempespennende! Flink hun er da =)
    Vi har "snust" litt på det her også, og vi er nå medlemmer i norske redningshunder. Vi skal trene en del med de fremover, og henge oss på og prøve å bli godkjent ettersøksekvipasje om noen år =) Mye trening og tid, men det er jo sinnsykt morro- både for hund og eier! Lykke til videre!

    SvarSlett