mandag 10. august 2009

dramatikk

Inatt har jeg nesten ikke sove. Lagt med et øye åpent, og våkna flere ganger i løpet av de få timene jeg sov for å sjekke om valpene hadde det bra. Vil ikke oppleve gårsdagen igjen.

Midt på natta begynte Aimee å pipe slik, jeg stod opp å hadde henne ut en tur, hun roa seg da hun kom inn å vi sovna igjen.

Da jeg stod opp i dag morges var hun relativt rolig, lå pesa litt men ikke så mye at jeg reagerte. Da jeg hadde henne ut,så ynka hun seg litt, men igjen trodde hun bare måtte på do, da hun har hatt dårlig mage.
Ville ikke helt legge seg med valpene da hun kom inn, bare satt kikka på dem. Ynka seg litt igjen. Da Adrian gikk inn for å si god morgen, hylte hun når han klappa henne på hodet. Det første jeg da tenkte var øreverk.
Ropte henne til meg, sjekka ører, mage, jur, tok tempen. Men fann ingenting unormalt. Men hunden hadde det ikke bra, satt i en rar stilling, når hun gikk ynka hun å hadde halen mellom beina. Ringte da rask vetrinær, han så seg ikke helt tid til ta imot oss idag, kunne fakse en resept med øremiddel til apoteket, tilfelle det var det.
Jeg slo meg ikke til ro med det, å reiste opp likevel. Da han så hvordan hunden var fatt, håper jeg han angra seg som avviste meg. Han fann ingenting. Jeg lurte på om d var valp igjen eller morkaker som kunne lage infeksjon. Men da måtte hun ha feber sa han, og illeluktende utflod. Hun har ingen av delene.
Men ga henne en antibiotika og smertestillende for 7 dager, så hun ikke skulle avvise valpene.

Da vi kom hjem satt hun bare i stua å peip, nekta gå inn til valpene. Jeg ble veldig frustrert og redd. Valpene som ikke hadde fått mat på noen timer lå peip. Jeg gav flaske til noen, ropte på Aimee inni mellom, og endelig kom hun.
Planen var da å ringe til smådyrsklinikken i Ålesund, når hun fikk roet ned valpene litt.
Men da hun tok det helt med ro, sovna og slappa av fann jeg ut jeg ser det litt an. Tar en god time kjøre til Ålesund inkl ferge, så vil helst ikke utsette valpene for den turen om jeg ikke må. Dem kan ikke være alene hjemme så lenge heller :/
Jeg har nøye følgt med henne idag, og hun kvikna til fort. Spiste en skål med mat, var ute, logra å løp rundt. Så enten var det forbigående, ellers har den smertestillende hun fikk veldig god effekt.

Ellers går valpene jevnt oppi vekt nå. De fleste uten om minsten, har lagt på seg ca100g siden fødsel. Ingen har fått flaske idag, da dem la på seg så fint over natta. Har følgt nøye med mini, veid han noen ganger i løpet av dagen, og hver gang har vekta gått litt opp. Spørs om det nå har løsna og ting går av seg selv fremover. Ingenting er bedre enn at dem klarer seg med bare melk fra Aimee, der er viktige antistoff som dem treng videre i livet.




Lite gull


Mammakos




Som mor som datter ;)



*smask*

2 kommentarer:

  1. Hallo og gratulerer så mykje frå oss i Sykkylven.
    Jammen har du litt å stri med om dagen. Eg vil tru at ansvaret kjennes godt og når mor sjølv ikkje er/var heilt i form så blir det ekstra tøfft. Dei blir heldigvis fort større og sterkare, vokst mykje allereie ser eg - og KJEMPESØTE. Håper Aimee er frisk og alt går fint framover.

    SvarSlett
  2. Takker så meget may jorunn :)
    Merker det når en må trå så pass inn ja. I naturen så hadde nok ikkje alle overlevd. Men er jo greit en har hjelpemiddel og kan hjelpe den slitne mora. Hadde vel trengt hjelp jeg og om jeg fikk 10 valper;)

    Om dere er i Ulsteinvik i løpet av de to neste mnd, så er det bare ta turen innom med Bella å hilse på "søskene" :)

    SvarSlett