torsdag 6. august 2009

Fødselen i korte trekk

Får desverre ikke kontakt med bildeserveren akkurat nå. Men skal prøve igjen om ei lita stund! =)

Da har ting roa seg i heimen. Både jeg og Aimee er dusja, valpekassa reingjort og sprita, lagt på tørre underlag og alt er fryd.Aimee er helt utslitt. Ligg og snorker. Alle valpene har slått seg til ro med hver sin pupp. Akkurat nok ;)De andre hundene som har vært i eksil ute i hele dage, har endelig fått kommet inn. Celia har vært meget nysgjerrig, stått på to kikka inn vinduet et par ganger. Prøvde seg da hun kom inn gå til Aimee, Aimee sa ingenting, men jeg syns hun skal ha fred, så celia fikk pent være i stua.
Fødselen starta ganske greit. Ting gikk litt fort, da jeg ikke fikk med meg helt dem tempnedgangen hennes, 36,8 i natt, 37 idagmorges, plutslig var den 37,7 så da ringte jeg mamma. Da gikk Aimee bare å peip å tassa. Hadde ingen ro. Ikke lenge etter kom valp nr 1. Strevde litt, men ikke utenom det vanlige. Var jo stor. Valp nr 2 var kjempeliten å glei rett ut.Nummer 3 gikk uten de store problemer, men så var det nr 4. Hang bom fast. Hun pressa og pressa i rundt 10 minutter. Jeg lirka for å hjelpe. Men var ikke lett! Da den endelig kom ut var den helt livløs. Bare hang slapt. Jeg tenkte at denne går nok ikke redde. Men medhøytlesing fra obstetrikk-boka, masasje, slynging og Aimee som slikka vilt ble det liv i den! Holdt på i 10-15 min før jeg var sikker på den skulle overleve. Den lå ei stund å hosta å pusta litt tungt, men den lever i beste velgående nå =)Så ble det dramatikk igjen på nr 5. Han hang ikke så lenge som nr 4, men ble ganske så blå før han kom ut. Han bevegde seg før han kom ut, men måtte slynges litt for å få ut fostervann. Nr 6 kom kjempefort. var vel bare ei ri, så var hun ute, og pusta fint =)På dette tidspunktet begynte jeg tenke, åj hvor mange valper er der? For jeg kjente at der var i alle fall et par til, vansklig å telle deinni magen, men kjente noen harde kuler. Nr 7 hang også, men med litt hjelp fra meg kom hun greit ut. Hun måtte også masseres og slynges. merka det på de siste valpene, at detrengte litt mer starthjelp. Kanskje for de lå så lenge i magen etter fødselen var begynt? Nummer 8 var en gutt som kom uten dramatikk. Annet enn at det hadde gått noen timer, og jeg begynte bli en anelse bekymra, å håpte på vi slapp dyrlegebesøk.Nr 9 var slapp da hun kom. Tok en stund før hun orka bevege seg og suge. Samme med nr 10. Var slapp en times tid, før hun kvikna til
Aimee har vist seg å være en veldig god mor. Første valpen fikk ikke suge, hun bare dytta den vekk. Men når først morsinstinktet våknada våkna det skikkelig. Har ei boks med varmeflaske som står under varmelampa i valpekassa. Som jeg kan flytte valpene i når hun føder om det er behov. Hunble helt nater å skulle ha valpene oppi den. Med en gang det ble født en ny valp, og hun fikk den til seg, løfta hun den å putta den i kassable først skremt, det så veldig skummelt ut. Men da jeg så hvor forsiktig hun var, fikk hun bare styre.
Nå er jeg kjempespendt på den første natta, hvordan det skal gå. Skal sove på madrass utenfor valpekassa, og må nok ha på alarm noen ganger se om allehar det bra og spiser. Spesielt de to aller minste er jeg litt bekymra for. Selv om dem ser veldig livskraftige ut, den minste han dytter unnasøsken for å komme til maten. Så skal vel ikke stå på noe =)

1 kommentar: