torsdag 13. august 2009

valpene 1 uke



Idag er det ei uke siden jeg sleit meg gjennom en lang fødsel sammen med Aimee. Kjennes absolutt ikke ut som det er så lenge siden. Valpene har gått opp i vekt alle sammen, men ting går ikke så knirkefritt som jeg er vandt til med fra Celia sin side. Hun har ikke hatt nok melk til de små, og igår starta hun med å ta med seg en valp ut av kasse å finne et passende sted til den. Hun er også helt besatt med å grave ute, så tenker hun holder på å grave ei hule der hun vil ha sine små. Naturen og instinkt tar helt over.

Idag fikk alle klipt klørne sine, og det var litt av en jobb med 9 sprelske valper! Dem lå ikke i ro, så det var nesten skummelt, redd jeg skulle ta ei heil tå. Brukte ei bittelita neglesaks, ellers hadde det vel gått med en pote eller to.

Så var vi uheldige igjen :( Jeg var en kjapp tur på posten og leverte minstejenta til bestemora, kom tilbake etter max 30 min. Da jeg kom hjem hører jeg spede skrik. Løper inn til Aimee, teller bare 8. Leter febrilsk etter nr 9, da ser jeg lillegutt, ligger halveis under henne. Heldigvis med fremkroppen ut. De andre søskena lå oppå han å spiste.
Jeg fikk han ut og han var slapp. Ringte dyrlegen, dem sa jeg skulle opne luftveiene og varme han opp. Han lå hiksta ei stund etter pusten, og var kald på snuten og ørene.
Putta han inni genseren min, å der lå han lenge å blei god å varm.
Etter ei stund virka han sulten, fikk litt flaske, men han var ikke så villig til å suge. Fikk Aimee i stua, la henne i sofan å da fikk han patte på henne. Har han nå i ei lita boks, med pledd og varmeflaske i stua. Lagt han til med Aimee når de andre spiser så han får i seg mat og væske.

Håper at snart at ting går seg til. De store valpene er så pass store nå, at de klarer seg mer og mer. Så får jeg heller passe ekstra på mini en stund til ennå.

Ligger 1-ukes bilder på valpene sin side på hjemmesiden min =)

2 kommentarer:

  1. For noen herlige tegninger flere av valpene har! Så fine ;-)
    Håper lillegutten klarer seg...

    SvarSlett
  2. Ja dem har fine tegninger. Er spendt på hvordan dem blir, tipper noen av dem blir veldig lik pappa Birk.

    Må krysse fingrene for mini :/ Tipper han har ei tøff uke til foran seg :/

    SvarSlett